lördag 30 juli 2011

Lördag, elefanter och om när man håller på att bajsa på sig!

Idag vaknade vi till helgrått väder och regn. Inte en ljusglimt någonstans. Men man ska väl inte klaga för jag har iallafall inte svettats.
Det första vi gjorde var att gå till skräddaren för provning och därefter en långsam frukost på vårt vanliga frukost ställe.

Utanför många hus och bostäder finns något som likar ett ”offerbord”. Där ställs mat och dryck ut tillsammans med rökelse. Den som ställer ut det sätter också skorna och ber.
Längs vägarna kan man se ställen där dessa borden tillverkas (tror jag) för det finns hur många som helst.

Därefter blev det taxi till elefantparken. Där möttes vi av en papegoja och en riktig pajas till apa. Hur söta som helst.

En lång tur på ca en timme blev det på elefantryggen. Det var en gungande upplevelse framförallt när det enorma djuret skulle gå upp eller ner i vattnet. Regnet tog i lite och paraplyet blåste sönder naturligtvis. Efter elefantridningen var det elefantshow och så fick vi mata elefanterna.

Efter elefantparken åkte vi vidare och letade efter något shoppingställe, men det verkar som om vi varit i de bästa. Men vi kom i alla fall till en märkesoutlet. Men man känner sig som en flodhäst, på riktigt, då det inte finns mycket som skulle passa. Varken skor eller kläder! Dessutom var jag bajsnödig så koncentrationen var på minimum just då.
Taxichauffören vi åkt med idag kan inte mycket engelska, och har kört runt , runt för att hitta nåt vi ville titta på.

I skrivande stund är vi hemma en stund och vi ska sen gå och äta buffé av någon skandinavisk variant.

Jag slutar inte förundras över hur folk lever här och hur de har det. Det verkar liksom inte göra något trots att deras dagar förmodligen är längre än man tror. Det är väldigt få ställen som ser fina ut. De flesta byggnader verkar vara byggda med något som liknar en garageport längs med trotoaren. Utanför garageporten är det nåt skjulliknande tak eller presseningar. Överallt verkar folk samla skräp för överallt står högar med saker.

I varenda hörna lagar de mat av alla de slag, som sedan säljs på pinne eller i liten påse. Så hade man varit sugen kunde man nog levt jävligt billigt. De diskar i en balja längs vägen.
Och så alla dessa moppar. Eftersom det inte finns någon bensinmack här inne så säljs bensinen i upptappad i glasflaskor som står i ställningar utanför vissa portar. I någon port står det folk och målar tavlor. I en annan någon som rensar skaldjur. Plötsligt så ser man klänningar åka moppe, på väg till stranden, eller en moppe där föraren har en stor bricka full med mat på ena armen! Rena balansakten. Sen har vi då typ seven/eleven som ser ut ungefär som hemma. Eller skrädderierna som ser europeiska ut där de även talar engelska.

Vissa saker är ju billiga och man lever billigt sådär rakt av, men i affärerna vi tittat på idag var det inte billigt så man hisnade precis. Inte som jag tänkt mig i alla fall. Hade jag haft min man med mig så hade vi tittat på golfkläder. Men nu är han inte det så det fick vara. Möjligt att man kunnat spara någon krona då.

Något som också kan förvåna mig är hur elektriciteten överhuvudtaget fungerar ha ha. Alla ledningar, huller om buller. De hänger mellan husen och mellan stolpar och det tycks finnas hur många som helst.

Uppdatering: Buffén var inställd pga regnväder. Så det blev en dyr förrätt där, sen gick vi till vårt stamställe och har just ätit middag!
Nu är det konferens vid datorerna som gäller!

Bilder kommer imorgon då nätet är ovanligt segt så jag får inte iväg en enda bild härifrån.

Inga kommentarer: